
Reklamacje i spory są niestety nieodłącznym elementem zakupów na AliExpress. Na szczęście system zwrotów i sporów na AliExpress działa znacznie sprawniej niż na naszych rodzimych serwisach typu Allegro. Mamy praktycznie 100% gwarancji na to, że nasze pieniądze nie przepadną. Jak to zrobić? Zapoznajcie się z tym poradnikiem.
By zacząć "przygodę" ze sporami, musimy zrozumieć podstawowy mechanizm działania systemu ESCROW jak i AliExpress. Gdy płacimy za zakupy, nasze pieniądze nie trafiają do Chińskiego sprzedawcy, a do pośrednika. Sprzedawca na AliExpress póki co widzi nasze pieniądze wirtualnie, ale to my decydujemy o tym, czy mu je przekażemy. Póki co, nad naszymi pieniędzmi czuwa AliExpress. Jakie to ma znaczenie dla sporu? Takie, że w przypadku gdy towar nie dotarł - najczęściej z winy firm logistycznych, sprzedawca nie jest niczemu winny w tym wypadku, chociaż mógł zastanowić się nad metodą dostawy - sprzedawca nie posiada naszych pieniędzy i nie cieszy się teraz, zacierając ręce, że oszukał polskiego klienta. Gdybyśmy potwierdzili otrzymanie towaru, wówczas nasze pieniądze fizycznie trafią do sprzedawcy. O co w takim razie walczymy i gdzie są pieniądze? Otóż zakładając spór (dispute) walczymy o pieniądze, które są - kolokwialnie mówiąc - zawieszone w próżni. Jeżeli zgłaszamy reklamację, to sprzedawca może najwyżej zgodzić się na zwolnienie naszej wpłaty z owej "próżni". Jeżeli jednak sprzedawca jest uparciuchem i mimo ewidentnej jego winy, nadal nie chce zwolnić naszej wpłaty, decydować będzie o tym zespół AliExpress podczas eskalacji sporu - Dispute Escalate.
Ok, po tym wstępie, wróćmy jednak do sedna tego poradnika i sprawdźmy jak uporać się z założeniem sporu. Poradnik został podzielony na kilka segmentów - bloków, w których każdy będzie mówił o innym przypadku.
Zbierając materiał z pytań osób na naszej grupie na Facebooku jak i prywatnych wiadomości, postanowiliśmy przedstawić najważniejsze aspekty sporów:
- Jak otworzyć spór na AliExpress gdy towar nie dotarł
- Jak otworzyć spór na AliExpress gdy towar okazał się uszkodzony, inny, niekompletny itd.
- Jak anulować spór na AliExpress? Czy warto to robić?
- Zwrot pieniędzy na Paypal? Ponowna wysyłka towaru? Kupon rabatowy zamiast pieniędzy?
- Eskalacja sporu na AliExpress? Jak ją zrobić?
- Odesłanie towaru do Chin przez AliExpress? Jak to zrobić? Czy warto?